Vi är på G!

Åh va fin Lego kändes på slutet idag. Härligt mjuk och följsam, med mig hela tiden, lätt och fin! Vi började mindre bra, han kändes stor och långsam, men med hjälp av bra övningar som vi fått från Per så blev det snabbt ganska bra. Jobbade honom i sluta och öppna på långsidan och gjorde övergångar till skritt med bibehållen böjning och tvärning. Väldigt bra för att få honom att komma ihop och släppa igenom. Hela tiden vara nog med formen, att han är låg och rund och på båda tyglarna. Aktivera honom med skänkeln utan att halsen kommer upp. Vips så var han på plats och var mkt kortare och kvickare igen! Red några byten i detta jobb också och det funkade ganska bra åt båda håll, det är sånt himla bra jobb för bytena för jag får verkligen kontroll på alla hans kroppsdelar och då blir bytena inga problem heller. Jobbade honom sen en stund i traven också på samma sätt, övergångar till skritt i öppna/sluta och ibland bara kortare steg i samma rörelse, kvar i låg och rund form, han kändes fin, kändes loss och lyssnade bra. Den arbetsformen som Per har hjälpt mig att hitta är verkligen bra för honom. Han har satt mkt mera muskler i överlinjen och börjar använda sin kropp på ett helt annat sätt. Så himla viktigt att kunna skilja på träningsform och tävlingsform, och hitta en träningsform där hästen jobbar bäst även om det inte är en form som domarna skulle gilla. Sen måste man såklart träna på att rida i tävlingsform också men inte alls lika mycket, det kommer oftast av sig självt om hästen är loss och jobbar igenom i kroppen. Vi hade clinic med Kristian von Krusenstierna på Tutis förra veckan och han pratade också om det. Han delar in sina ridpass i tre block; uppvärmning, grundjobb och tävlingsträning och det är bara det sista blocket där han rider som om han skulle visa upp hästen. Bra tänk tycker jag!

Tillbaka till Legos pass idag. Jag avslutade med att ta upp honom i tävlingsform och rida några öppnor och slutor på tävlingslinjer. Jag måste vara supernoga med ingången till alla skolor, verkligen utnyttja hörnet så att jag kommer in rätt, kom ihåg till mig själv! Väl på linjen så gör han det jättefint, jämn i tvärningen och med bra trav och form. Molle kom ner på slutet och tyckte också att han såg riktigt fin ut! Eftersom jag hade ögon på backen så passade jag på att göra ett byte åt vardera håll på diagonalen, fortfarande i tävlingsform och de satt båda två utan problem på första försöket. Då fick han många klappar och sen travade vi av. Idag red jag bra i bytena också. Från vänster till höger som är det svåra gäller det att korta galoppen ganska mycket, ställa igenom till höger innan bytet och få upp honom på nya yttertygeln. Han får inte gå iväg och/eller göra sig lång för då missar vi. Höger till vänster är ganska enkelt nu, men det kräver också att jag tänker på galoppkvalitén och har honom rak innan bytet för att det ska bli bra. Det bytet blir ofta stort, luftigt och med hög kvalité medan det blir lite kortare åt det svåra hållet eftersom jag måste hålla galoppen kortare där för att få ett korrekt byte. Men det kommer, nu känns det som om det håller på att bli befäst åt båda håll, som jag har fått kämpa med galoppen för att komma hit! Man lär sig nåt nytt på varje häst, med Lego skulle jag nog ha väntat lite till innan vi började med bytena, han var inte tillräckligt stark i galoppen för att det skulle bli bra från början. Det ska bli spännande och se vad som händer när vi börjar med serier, jag tror inte att det kommer vara nåt problem när väl singelbytena är säkra. Han byter ganska rakt och stannar kvar hos mig efter bytet så det känns inte som om han kommer ha nåt problem att göra flera i rad.

Ser fram emot att starta honom på söndag, hoppas att han känns lika fin då. Förra året blev han ganska spänd och introvert i Botkyrka, jag hoppas att jag kan få honom att fokusera på mig i år. Men jag tror det kommer funka bättre i år, jag har överlag honom mkt mer i ramen nu så även om han blir spänd så tror jag att han stannar kvar hos mig. På framridningen måste jag komma ihåg att komma till ridning och få honom loss och ihop i den lägre formen först. Höjer jag formen för tidigt kommer han bli lång och gå iväg för mig. Ska rida precis som hemma, samma övningar och samma jobb som om jag skulle rida ett pass hemma. Jag planerar att jobba honom inne på onsdag också, rida ut på torsdag, vila fredag och jobb inne på lördag igen. Tror det blir ett bra upplägg som håller honom i fin form utan att nöta för mycket. Lego_Enköping

Bild ovan från vår andra start i MsvC för ungefär ett år sen som resulterade i 68 % och en tredjeplats trots missar!

Lämna en kommentar