Gymnastik!

Idag fick Zauron jobba mestadels med skolorna i både trav och galopp, mycket gymnastik med andra ord. Tog ganska lång tid på mig i uppvärmingen, säkert 25 min i trav och lite galopp för att känna att jag kunde ha honom rund och låg, med bra kontakt och lika på båda tyglarna. Fick jobba lite med högersidan som vanligt men jag tycker att jag kommer åt honom ganska bra nu och det släppte mer och mer under passets gång. Han börjar kännas mkt säkrare nu i den lägre formen och det är en mycket bättre arbetsform för honom, han blir rundare i hela kroppen, får med sig ryggen och jag får lättare att få igenom honom i sidorna också då han inte spänner sig och blir styv på samma sätt som i den högre formen. Får också en bättre form när jag väl plockar upp honom lite då han är kvar över ryggen och fram till handen.

Började med galoppen som oftast, red slutor åt båda hållen. Höger var jobbig idag, lite mer än vanligt, han ville inte riktigt böja på sig samtidigt som han skulle komma åt sidan. Ville gärna lägga sig och luta på min högerskänkel och inte bära upp sig själv. Jobbade med volter i hörnet innan slutan och växling mellan öppna och sluta för att få bukt med det. Det blev bättre och efter ett tag blev den högra slutan i galopp helt ok. Vänster är det inga direkta problem, där får jag själv tänka på att sitta med till vänster och få med bogarna till vänster (dvs koll på höger bog även här..). Tog en liten skrittpaus och fortsatte sen med sax i galopp. Här hade jag först lite trassel med övergångarna, jag fick honom inte riktigt upprätad emellan och bytet blev inte så bra. Fick tänka sluta-rakt fram-byte-rakt fram-sluta ett par gånger och sen blev det bättre. Han gjorde på slutet en fin sax som den är i IB som jag tror blev på rätt antal språng också! Man får vara lite noga här när man tränar så han inte börjar förekomma och dra iväg åt sidan i bytet. Kan nog behöva plocka isär den då och då för att behålla flytet och kvalitén.

Lite paus igen och fortsatte sen i trav där han till en början bara ville springa iväg med mig. Fick vara lite ”hård” några gånger och göra trav-halt tills han började lyssna på mina halvhalter. Jobbade sen först i öppna-volt-öppna längs långsidorna, lite springig först men efter hand hittade vi bättre takt och mer spänst i traven. Jobbade sen med slutorna och den vänstra är riktigt fin! Höger lite sämre som vanligt men den var helt ok idag efter arbetet i galoppen. Han får inte lika fin höjd i traven än som till vänster men han håller takten och har iallafall lite schvung med sig in i slutan. Men jag får vara så jäkla noggrann med förberedelserna i höger sluta, verkligen utnyttja hörnet och få igenom ställning och böjning där, annars är det kört direkt och han blir för rak. Fick även här lägga volt i hörnet ibland och även ta några steg öppna in för att få extra hjälp med böjning och ställning.

Vi avslutade lite piaff och passage som faktiskt börjar kännas ganska bra. Jag kan börja påverka honom mer i båda och få mer aktivitet och energi utan att tappa takt eller form. Tänkte på det som Helen sa igår (och som jag hört så många gånger förut); man får aldrig rida passage långsamt, ju mer samling desto mer energi och aktivitet krävs. Så det är jätteviktigt att man har en bra och aktiv trav innan och tar med sig energin in i passagen. Även övergångarna ner till piaff och tillbaka till passage funkade ganska bra idag, såklart kan de bli mkt bättre och säkrare men det känns ändå som att vi klarar av det och skulle få godkänt på tävling på det.

Lego fick en ganska lugn uteritt, började på trädan men där var det inte så bra underlag, blötsnö som klampade i hovarna. Så vi travade och galopperade lite utanför sommarhagarna istället, han kändes jättefin i formen och kontakten, gjorde flera jättefina fattningar från skritt åt båda hållen.

Jag har precis anmält mig till ny träningshelg för Per också, den 11-12 kommer han tillbaka, det blir kul! Jag tänkte köra på samma koncept som förra gången, dvs en dag per häst, kändes som ett bra upplägg.

Lämna en kommentar